Találkozás a Helmmel

Interjú Ling Shien Bellel
szerző: Piróth Erika > 2014-07-29 15:00

A maribori workshop egyik meghatározó élménye volt a nagy találkozás a Helm zenekar két tagjával. Egy hihetetlenül karizmatikus házaspárról van szó, akiknek minden rezdülése maga a zene. Ling Shien Bell örömmel felelt kérdéseinkre az együtt töltött napok után. De minél többet láttunk belőlük és hallottunk tőlük, annál nehezebb volt konkrét kérdéseket megfogalmazni. Egyre inkább az érdekelt minket, milyen tapasztalatok és benyomások formálták őket és zenéjüket olyanná amilyen. 


Piróth Erika: Annyira megnyugtató a közeledben lenni. Szeretet, harmónia és béke árad belőled. Honnan meríted és hogyan áramoltatod ilyen szabadon ezt a sok jót?

Ling Shien Bell: Nagyon sokszor kapcsolódom a természethez. A természet gyönyörű és rengeteg békét ad nekem. Annyira tökéletes minden amikor esik az eső, annyira jó érzés, amikor süt a nap, hallgatni a madarak énekét, sétálni az erdőben, érezni az illatát. Természetben lenni: ez az, ami eltölt engem békével.

Piróth Erika: A zenéteken ezeregy kultúra hatása érződik. Énekelsz bolgárul, oroszul, franciául, visszaidézitek az arab törzsek zenéit, és mindezt hitelesen adjátok tovább. Mesélnél az utazásaitok során ért hatásokról?

Ling Shien Bell: Nagyon szeretek különböző népektől tanulni a zenéjükről, a kultúrájukról. Marokkói dalokat marokkóiaktól, orosz énekeket oroszoktól. Minden kultúrának megvannak a maga gyönyörű zenéi, mindegyik nép máshogy táncol a saját dallamaira. Nagyon szeretem ezt a sokféleséget. Ez számomra olyan, mint a természet. Organikus. Organikus zene, ami az emberektől jön. Amit minden elektromos kütyü nélkül játszhatsz. Nem kell hozzá áram, csak énekelni kell, táncolni rá, zillen (ujjcin) kísérni.

Piróth Erika: Hogyan indult a Helm utazása?

Ling Shien Bell: Azt hiszem, akkor kezdődhetett, amikor találkoztam Markkal (Mark Bell, Ling Shien Bell férje, a Helm egyik alapítója – a szerk.). Sokat utaztam, és mielőtt mexikói utamról hazamentem volna Franciaországba, tettem egy kitérőt Californiába. Itt találkoztunk. Mark dobos volt, arab zenéket játszottak az együttesével, és egyszer elvitt engem egy perzsa koncertre. Nagyon megtetszett ez a fajta zene. Előtte még sosem találkoztam hasonlóval. Szerelmesek lettünk, együtt maradtunk, és elkezdtük magunkat beleásni az arab zene világába. Együtt zenéltünk, és nagyon nagy tudású zenészektől tanulhattunk marokkói, balkán, stb.



Piróth Erika: A nevetek ma már szorosan összekapcsolódik a FatChanceBellyDance® nevével.Hogyan találkoztatok?

Ling Shien Bell: Egy alkalommal Mark kísérte Carolenáék fellépését dobon. Én csak a nézők között ültem, és addig nem is ismertem a FCBD®-t. Kosarakkal táncoltak és gyönyörűek voltak, egyfajta időtlenség érzését keltették bennem. Nagyon megtetszett. A koncert után egyből odamentem Carolenához, és megkérdeztem, hogy honnan van ez a tánc? Nagyon tetszik! Ő pedig megkért minket, hogy játszunk nekik az Ethnic Dance Festival-on. Az volt az első alkalom, hogy együtt léptünk színpadra és nagyon jól sikerült. Mindannyian jól éreztük magunkat és könnyen kijöttünk, mert Carolena nagyon sok teret adott nekünk, hogy azt játsszuk, amit játszani szeretnénk, ő pedig nagyon kreatív és könnyedén táncolt a zenénkre.

Piróth Erika: Szóval ez egy bizalmon alapuló, immár hosszú éveken át tartó kapcsolat.

Ling Shien Bell: Igen, pontosan. Nagyon tisztel bennünket és mi is őt. Ő az egyik legtiszteletteljesebb személy, akivel valaha találkoztam.

Piróth Erika: A tegnapi haflán úgy léptünk fel, hogy ott zenéltetek mellettünk a színpadon. Hatalmas élmény volt, és nagyon tanulságos tapasztalat. Mi az üzeneted zenészként a táncosoknak?

Ling Shien Bell: Természetesen az, hogy ismerjék a zenét, a szakkifejezéseket, a koncepciót. Így el tudják magyarázni a zenészeknek, hogy mit szeretnének és hogyan. Ez a befejezésnél különösen fontos. Nagyon szeretjük, ha a táncos követi a dallamot, mert ez olyan, mintha a testetekkel énekelnétek. És ez gyönyörű.

Megjegyzések